Ülkücülük (Dokuz Işık Doktrini'nin bir ilkesi); Türk milleti için, Alparslan Türkeş ve Milliyetçi Hareket Partisi çizgisinde yürütülen örgütlenme ve milliyetçi hareketin adıdır.
Tarih
Köken
Adının kökenleri Ziya Gökalp'ın kullandığı "Millî mefkure (ülkü)"' ve Nihal Atsız ve Türkçülerin kullandıkları "Millî ülkü" terimlerine kadar uzanır. 1950 - 1953 yılları arasında Türk Milliyetçileri Derneği tarafından kullanılmıştır.
Türkçülük ve CKMP
1965'te Cumhuriyetçi Köylü Millet Partisi (CKMP)'nin yöneticisi Alparslan Türkeş'in görüşlerinin toplanarak yayımlanan (ve Mümtaz Turhan'ın kaleme aldığı söylenen) Dokuz Işık'ta Komünizm, Kapitalizm ve Emperyalizm dışındaki Türk milletine uygun olan 'Ulusal Kalkınma Modeli' için "üçüncü yol" veya "ülkücü yol" terimleri kullanılmıştır.
1966 ve 1968 Senato seçimlerinde "Tek idealist parti" (Idealist: Ülkücü'nün İngilizcesidir) sloganı kullanıldı. CKMP'nin gençlik hareketi için kullanılan "milliyetçi toplumcu" adının Nasyonal Sosyalizm'i çağrıştırdığından Ülkücü terimi ön plana çıkmıştır.
MHP ve İslamcılaşma süreci
CKMP partinin kitleselleşmesi için Türkeş de "Tanrı dağı kadar Türk, Hira dağı kadar Müslümanız" sloganını kullandığı gibi hareketin ideolojisini genişleştirmeye çalışmıştır. Seyyid Ahmet Arvasi ve Dündar Taşer gibi ideologların girişimleriyle "Türk-İslam Ülküsü" denilen şeklini almıştır.
CKMP'nin adının Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) olarak değiştirildiği ve üç hilalli ambleminin kabul edildiği 1969 Adana Kongresi'nde Türkeş "Ülkücü Türk gençleri, Bozkurtlarım" diye hitap etmiş ve "Ülkücü" söylemi yaygınlaşmaya başlamıştır.
Ancak daha önce Ötüken dergisinde Türkeş ve CKMP'yi desteklemiş olan Atsız, bu kongreden sonra MHP'nin Türkçülük fikiriyatı ile bağdaşmadığını ve dinci bir görünüme kavuştuğunu söyleyerek eleştirmeye başlamıştır. Bundan sonra 1970'li yılların ilk yarısında Türkçüler hem MHP'den hem de Ülkücü Hareketi'nden tasviye edilmişlerdir.
1970'li yılların ikinci yarısında Ülkü Ocakları Derneğinin faaliyetleriyle birlikte Arvasi'nin "Türk-İslam Ülküsü" ideolojisi, özellikle taşralı dindar ve muhafazakâr gençleri örgütlenmek için yararlı olmuştur.
12 Eylül 1980 Darbesinden sonra "Türk-İslam Ülküsü" ideolojisi zirveye çıkmış ve kapatılmış MHP'nin yerine 1987'de kurulan Milliyetçi Çalışma Partisi (MÇP)'nin gençlik örgütlenmesinde yine "Türk-İslam Ülküsü" söylemleri kullanılmıştır. 1991 Genel Seçiminde MÇP'nin Refah Partisi ve Islahatçı Demokrasi Partisi ile seçim ittifakını kurduğunda "inananlar birleşti" şeklinde ifade edilmiştir.
İslamcılaşmanın sonu ve BBP
1991'de MHP'nin Doğru Yol Partisi (DYP) - Sosyaldemokrat Halkçı Parti (SHP) koalisyon hükûmetini desteklemesiyle Ülkücü Hareketi de laikleşme ve ılımlılaşmaya gitmiştir. Aynı zamanda İslamcılıkta RP ile rekabet etmesinin imkansız olması, Kürt Sorunundan dolayı kamuoyunun milliyetçi tepkilerinin artıması ve Sovyetler Birliği'nin dağılması, Ülkücü Hareketi'nin tabanına hitap etmek için Türkçü söylemlerini kullanmasına müsait bir durumu yaratmıştır.
1992 yılı Ülkücü Hareketi için bir dönüm noktası olmuştur. Kendi yayın organlarında "Müslümanlık bizim ideolojimiz değl, dinimizdir" tarzı yazıları görünmeye başladığı gibi İslamcılığa mesafeli davranmıştır. Ve Atsız'ın ölüm yıldönümü (10 Aralık)nün tekrar anılmaya başlandığı gibi ideolojik açıdan da Türkçüleşme eğilimini göstermiştir.
"Türk-İslam Ülküsü"'nü savunanlar ayrılmış ve bunlardan eski Ülkü Ocakları genel başkanı Muhsin Yazıcıoğlu ve yandaşları Büyük Birlik Partisini kurmuştur.
Adı |
Tür |
Süre |
Not |
Slogan |
Millî Hareket |
15 günkük, Fikir Sanat Siyaset Dergisi |
Kasım 1966 - |
|
|
Millî Ülkü |
Aylık, Ülkücü Gençliğin Dergisi |
Şubat 1968 - |
|
Ey Türk Titre ve Kendine Dön |
Devlet |
Haftalık -> Aylık, Milliyetçi Aktüalite Fikir ve Yorum Dergisi |
7 Nisan 1969 - 1979 |
|
Ey Türk Kendine Dön.. |
Bozkurt |
Aylık, Ülkü Dergisi |
12 Mart 1971 - 1977 |
|
|
Genç Arkadaş |
Haftalık Dergisi |
15 Ocak 1975 - |
|
Bütün Karanlıklar Seninle Aydınlanacak |
Hasret |
Aylık Gazete |
Nisan 1975 - |
|
|
Büyük Ülkü |
Aylık, Ülkücü Gençlik Gazetesi |
Ocak 1974 - |
|
|
Ülkü Ocağı |
15 günlük Dergi |
6 Haziran 1976 - |
|
|
Nizam-ı Alem |
Haftalık Gazete |
5 Ekim 1978 - |
|
Yeni Bir Nizâm İçin |
Birliğe Çağrı |
Haftalık Gazete |
5 Aralık 1979 - 28 Temmuz 1980 |
|
|
Liseli Genç |
Aylık Dergi |
Ağustos 1976 - |
|
Kanımız Aksa'da Zafer İslâm'ın |
Ülkücü Kadro |
15 günlük Dergi |
1976 - 1978 |
|
|
Kon |
Gazete |
Ocak 1979 |
|
|
Ülkü-Bir |
Aylık Dergi |
Ağustos 1975 - 1979 |
Ülkücü Öğretim Üyeleri ve Öğretmenler Derneği |
|
Ülküm |
Aylık Ülkücü Memur Gazetesi |
Ocak 1976 - 1980 |
Ülkücü Memurlar Derneği |
|
Yiğit Köylüm |
Aylık Dergi |
Şubat 1977 - 1980 |
Ülkücü Köylüler Derneği |
Tarım Kentleri Senin Eserin Olacaktır. |
Kutsal Alın Teri |
Aylık Gazete |
Temmuz 1978 - |
Ülkücü İşçileri Derneği |
|
Ananın Sesi |
Aylık Kadın Gazetesi |
Ağustos 1978 |
Ülkücü Hanımlar Derneği |
|
Ocak |
Yalık -> Üç aylık |
Ocak 1968 - 1975 |
Ankara Yüksek Tahsil Talebe Derneği |
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak |
Töre |
Aylık Fikir ve Sanat Dergisi |
1971 - 1987 |
|
|
Ülkü-Tek |
İki aylık, Teknik Araştırma ve İnceleme Dergisi |
Ocak 1974 - 1978 |
Ülkücü Teknik Elemenlar Derneği |
|
Bizim Gergef |
|
Mayıs 1977 - 1980 |
Ülkü Ocakları Derneği Genel Merkezi Kızlar Masası |
Türk Kızının Sesi |
Çaylak |
Milllî Mizah Dergisi |
1977 - 1979 |
|
Güldürürken düşündürür |
Divan |
Aylık Kültür ve Edebiyat Dergisi |
Kasım 1978 |
|
|
Millî Eğitim ve Kültür |
3 aylık, İlmî Araştırma Dergisi |
Aralık 1978 |
|
|
Türkiye ve Dünya |
Ocak 1980 - |
3 aylık, Fikir ve İnceleme Dergisi |
|
|
Hergün |
|
1975 - |
|
Daha Güzel - Daha Güçlü Türkiye |
Millet |
Milliyetçi - Ülkücü - Siyasi Sabah Gazetesi |
1975 - |
|
|
Orta Doğu |
|
1974 -1980 |
|
|
İdeologlar
Ayrıca bakınız
|